Ľudovít Hološka

TEN, ČO STÚPA DO TIESŇAV

od 5. 6. 2025 do 4. 7. 2025

Jána Buzássyho asi chvíľu trápilo, že nie je až taký avantgardný básnik ako jeho rovesníci Ján Ondruš a najmä Ján Stacho. Nie nadlho. Medzitým si už našiel miesto v generačných súradniciach, pri Jozefovi Mihalkovičovi, a najmä pri Štefanovi Strážayovi. Toto hľadanie súradníc má však aj svoju minulosť. U Guillauma Apollinaira v avantgarde, u Thomasa Stearnsa Eliota v neskorej moderne. V radikálne modernej, a existenciálnej línii poézie.

Dnes už ten problém a spor stratil pôvodný agonistický rozmer. Avantgardný svet sa už medzitým stal súčasťou dejín a nesko-rá moderna sa stala historicky avantgardou. Ako to predvídal Jurij Tyňanov – cesta dopredu viedla často dozadu a cesta dozadu neraz dopredu.

Platí to aj pre vizuálne umenie. Niekdajší avantgardisti sa už stali súčasťou historického kánonu, rozpustili sa v neoavantgarde, neoneoavantgarde a sú súčasťou pesničky o psovi a jaterničke vizuálneho umenia. Niekdajší neskoromodernisti sa zmenili na postmodernistov. A všetci sú anjelmi dejín Waltera Benjamina, majú naširoko otvorené oči, pootvorené ústa, napnuté krídla, tvárou sa obracajú k minulosti a tam, kde my vidíme reťaz udalostí, vidia oni jednu jedinú katastrofu, ktorá neprestajne vŕši trosky na trosky, vrhá im ich k nohám. Nezadržateľne sa ženú do budúcnosti, ktorej sa obracajú chrbtom, a hora trosiek pred nimi rastie po nebo.

Tak je to aj s Jánom Buzássym a Ľudom Hološkom. Ján Buzássy sa pohybuje v troch polohách – Nausiky, Pláne a Songu o pastier-skom mlieku. A s ním súbežne Ľudo Hološka. Jeho ilustrácie sa vyhýbajú doslovnosti, ale aj všeobecnosti. Kráča s básňami synopticky a elipticky, v priestore novej poetiky. Jeho predmetný vizuálny svet sa mení na ab-straktný, ale v abstrakcii vždy zostávajú stopovo prítomné línie predmetného sveta. To je svet, ktorý Hološka zdieľa s Gumiľovom, Pasternakom, Mandeľštamom, Achmatovovou.

Takouto výberovou príbuznosťou Ľuda Hološku je aj Pláň Jána Buzássyho, ktorá tvorí os dvojzväzkového vydania Básní vo vydavateľstve Modrý Peter Petra Milčáka.

Pláň napísal Ján Buzássy v lete 1970. Jeho východiskom bol nekrológ v Mladej tvorbe nad dobrovoľnou smrťou Jána Palacha, ktorý bol aj nekrológom nad Mladou tvorbou. Pláň vtedy položila základnú otázku našich životov – nakoľko sme ochotní a schopní zo seba ustupovať. Boli sme, ale základné nevedomé a vedomé zahanbenie z niečoho hrozného, a zároveň nehorázneho v nás ostalo ako základný životný pocit.

Odkedy som mal vo vydavateľstve Smena v tom čase Buzássyho Pláň v rukách, vždy som hovoril, že je kľúčovou básňou slovenskej poézie po roku 1945. Pláň vtedy nesmela vyjsť a v ruskom svete, ktorý sa vtedy volal sovietsky, to bolo jasné. Našťastie existovala rukopisne, v skrytosti u Albína Bagina, odkiaľ sa časom vynorila a dostala v roku 2012 na verejnosť v koncepcii Jána Gavuru a Richarda Kittu, s ilustráciami Márie Čorejovej, ktorá mala v Danielovi Fischerovi dobrého učiteľa. Teraz, v roku 2024, vyšla druhýkrát v edícii Petra Milčáka vo vydavateľstve Modrý Peter s ilustráciami Ľuda Hološku.

Základné momentum ilustrácií Pláne Ľuda Hološku tvoria ľudské kosti, bludné stonehengenské balvany a uháňajúci anjeli. Ľudské kosti, lebky a bludné kamene v priestore celej skladby ako svedectvo ľudského príbehu. Uháňajúci anjeli ako svedectvo ľudských dejín a miesta človeka a Boha v nich. Tak vznikla Pustatina Thomasa Stearnsa Eliota a Pláň Jána Buzássyho. Ako to, čo majú spoločné, ale aj to, v čom sú rozdielni.

Takto vznikla aj Pláň Jána Buzássyho a Ľuda Hološku, tých, čo stúpajú do tiesňav.

Peter Zajac, jún 2025

 



Nie je možné pridávať komentáre.