Alexandra Fazekašová

PAPIEROVÁ MÁGIA

od 18. 9. 2025 do 24. 10. 2025

O papieri na papieri, na papieri o papieri

Prvé tvorivé impulzy pre celú sériu trojrozmerných papierových objektov našla Saša Fazekašová na konkrétnom mieste. Jej letná záhrada plná červených a žltých tulipánov sa jedno slnečné popoludnie stala miestom čarovného, rozprávkového podnetu. Túto príhodu opísala vo svojich textoch, drobných vyznaniach o objavoch a postupoch jej poslednej tvorby. Keď som ich neskôr čítal, nevdojak som si spomenul na kúzelného Exupéryho malého princa.

Keď jedného dňa prechádzala svojou rozkvitnutou záhradou, kvetiny, tulipány, ktoré obdivovala, sa jej začali zrazu prihovárať, chceli, aby ich nakreslila. Vyhovela im, kreslila ich na tenký papier a kvetiny sa jej odvďačili dekalkom svojich portrétov. Keď ich kreslila čiernou fixkou, kontúry kresby nevedomky prenikali na druhý podkladový papier, až vznikol odtlačok plný čiernych škvŕn a bodov. Milé, drobné kúzlo nechceného, ale pre Sašu Fazekašovu, pre jej budúcu papierovú mágiu sa malý dekalk stal silným inšpiračným zdrojom. A to bol ten okamih, podnet, ktorý spustil jej invenčnú tvorivú lavínu na plné obrátky. Linkami pospájala odtlačené body na papieri, a tak vznikla jej prvá, ešte polofiguratívna ozvena pôvodného kvetinového modelu. Nasledovalo niekoľko ďalších kresieb, replík, každú z nich rozkreslila a vnímala ako povzbudzujúci originál. Videla sa v nich a tušila, že je na dobre nastúpenej ceste, že sa niečo nové začína, cítila, že tieto overovacie práce, ich obsah, ju podnecujú urobiť ďalší krok. Podarilo sa jej to umnou modeláciou papiera, jeho tvarovou premenou dostala svoje kresby do priestoru, zmenila prekreslenú plochu papiera na precízne vymodelovaný priestorový objekt. Všetky priestorové objekty vystavené v galérii sú výsledkom jej dvojročného kreatívneho výskumu.

Jej kresebné štúdie majú v sebe toľko pozitívnej energie a tvorivej istoty, že z nich môže čerpať, vymýšľať a modelovať takmer nekonečné množstvo rozmanitých tvarových variácií. Hociktorý detail jej plošnej kresby aj priestorového objektu sa môže stať inšpiratívnou základňou pre ďalšie tvorivé posuny. Svojimi variačnými pracovnými postupmi mi vzdialene pripomína dielo Jeana Dubuffeta, ktorý vytváral variácie figurín mutantov pomaľovaných červeno-modrými líniami, a pritom každý jeden z nich bol červeno-modrý originál. Fazekašovej séria monochrómnych priestorových objektov je tvorená podobným spôsobom, hovoria o vzájomnom príbuzenstve, nie o opakovaní. Každý jej objekt je monochrómny originál. Vymyslela im aj originálny názov, komunikačné nosiče. Nezostala len pri jednom pomenovaní svojej tvorby, s názvami sa pohrávala podobne ako s papierovými objektmi. Predstavujeme vám ich originálne znenie.

umenie na papieri – organizované podvedomie – významové polia usporiadané cez raster ako fraktálna geometria … cez zlomky väčšieho celku … hravá hravosť hravej hry … esenciálny výstup z jadra konkrétnosti … monochrómne chvenie škrupinového skeletu …

S hravou hravosťou hravej hry sa v devätnástke bude mesiac pohrávať Alexandra Fazekašová.

 

Marian Meško, september 2025

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.



Nie je možné pridávať komentáre.