Peter Rónai

Peter Rónai: Opačne fungujúce umenie

od 1. 2. 2019 do 10. 3. 2019

 

Túto úvodnú štúdiu nebude možné do­končiť dovtedy, kým ju neprečítam, ba pravdepodobne bude pokračovať aj po­tom. Peter Rónai mi zadal úlohu o svojich rohožkách. Mám o tom/o nich napísať všetko, čo mi napadne, a o tom, čo napí­šem, mi vždy napadne voľačo iné. Pritom nie som ani Wittgenstein, ani Magritte. (A propos, aké rohožky mali oni? Najbliž­šie si to musím pozrieť vo Viedni aspoň na bulharskom veľvyslanectve.) Mám rád slovné hračky. To, či bude tento text sys­tematický, ani predbežne neviem. P. R. si kúpil rohožku – Welcome! Rohožku a utierku – R. a koberec – Perz­skú rohožku – Indickú rohožku – Kľúč pod rohožkou – Zametanie pod koberec – Prikrývka ako ochrana na rohožku, plastová, plátenná – Trávový koberec, trávová tehla – Podlahovina, nášľapná bomba – Podlahová tehla, dlaždice – Ča­rovný koberec Malého Muka – Islamské zvyky – Kvety pred dverami – Kobercová krytina, žinenka, kobercová rohož, tatami – Druhy rohožiek: mreže, železá, textil, drevo – Čistiareň kobercov – Prah. Treba sa vyzuť, keď vojdeme? – Topánky alebo naboso? – Čo je dôležitejšie, čisto­ta nôh alebo rohožky?

(asi tu už začína byť publikum unavené)

 Konceptuálne umenie, minimal art, Carl André – Môže byť aj na stene rohožka? Nemala by byť. Nelezieme na stenu, ani na strop. Odtlač­ky nôh na strope (public art) – Horúca pôda pod mojimi nohami (podlahové kú­renie) – Zem pod mojimi nohami (Gábor Bódy: piaď zeme) – János Szirtes maľoval na koberec, Jackson Pollock na podlahu – Miklós Erdély pospájal koberec so schodami a displejom – Som na podlahe

 Nápisy POZRIEŤ!

 Spomienky autora:

 Na budapeštianskej základnej škole

s názvom Bokányi Dezső visela smalto­vaná tabuľka: …TRI SI BOTY! Prvé písme­no U bolo zoškrabané. To neznamenalo  U – menie, skôr U – trápenie v totalit­nom systéme. Dnes utieraním nôh pred vstupom ubezpečíme domácich, že si ctí­me ich uzavretý kruh, kultúru a majetok v duchu európskeho humanizmu!

 László Beke

 z maďarského originálu preložila

Eva Piovarcsyová

 

Z verejených zdrojov podporil výstavu Fond na podporu umenia



Nie je možné pridávať komentáre.