…na papieri 2

od 9. 1. 2018 do 18. 2. 2018

Tohtoročný výstavný cyklus začína Galéria 19 diváckou lahôdkou. Ako prvú výstavu pripravila prezentáciu kresieb, malieb a grafických listov autorov, ktorých tvorba svojou invenciou objavným spôsobom posúvala výtvarný prejav skoro celého dvadsiateho storočia. Výstava chce preto v prvom rade predstaviť silu ich tvorivosti, ale aj pripomenúť, že vystavené práce na papieri, kresby, maľby a grafické listy, považovali dnes už klasici moderny za vážnu, rovnocennú súčasť svojej tvorby a tak ich aj realizovali.Všetci boli majstrami svojho remesla a kvalitná výberová kolekcia, celá zapožičaná zo súkromných zbierok, ich profesnú všestrannosť len potvrdzuje.

Galéria ponúka návštevníkom špičkové práce, ktoré sú príťažlivé svojou štýlovou rozmanitosťou vyjadrovacích postupov. Počnúc tichým, meditatívnym pastelom Václava Boštíka, cez pevne stavané, perforované grafické listy Aleny Kučerovej, filozofiou zenu ovplyvnené gestické farebné litografie Antoni Tàpiesa, energickým rukopisom zaklincovaný monochróm Günthera Ueckera, krehké veľkoformátové grafické listy Adrieny Šimotovej, tvarovo a farebne dokonalú litografiu zátišia Georgea Braqua, prepaľované koláže písmom a číslom spútaného Eduarda Ovčáčka, frotovanou textúrou prekreslené tlače Štefana Schwartza, minimalistické grafické práce a psychedelický pastel Karla Malicha, invenciou a hravosťou nabudenú litografiu Joana Miróa, erotikou prekypujúci grafický list Adolfa Frohnera, tmavo ladené expresívne kresby sestier Válových, prekvapujúco jemne vrstvenú maľbu od Hermanna Nitscha, veľkú reklamnú litografiu konzervy Kamila Lhotáka, čistú abstraktnú grafickú etudu Františka Kupku, ukážkový drevorez Josefa Čapka, litografiou prekreslený pohľad do ateliéru Alberta Giacomettiho, monochrómne akrylové maľby Dalibora Chatrného, litografie pripomínajúce obdobie informelu Françoisa Fiedlera, civilnou témou poznačené grafické listy Nadeždy Plíškovej, mnohofarebnú expresívne maľovanú litografiu Bram van Veldeho, žiarivo farebné, geometrické skladby Otta Herberta Hajeka, rez pretechnizovaného sveta Eduarda Paolozziho až po sviežu, červenými škvrnami presýtenú litografiu Alexandra Caldera.

Aj keď sú vystavené len malé zlomky ich tvorby, je veľkým zážitkom sledovať a porovnávať na týchto dielach širokú škálu rôznych postupov, ktorými skúmali a objavovali ďalšie možnosti vizuálneho zobrazovania. Napriek zjavným obsahovým a formotvorným odlišnostiam môžeme pokojne povedať, že všetky vystavené práce, navzdory svojmu pokročilému veku, majú spoločného menovateľa, a tým sú nesporná kvalita a do dnešných čias fungujúca invenčná vitalita. A to dokážu svojou tvorbou len veľkí majstri.

Marian Meško, január 2018

 

 

 

Z verejených zdrojov podporil výstavu Fond na podporu umenia



Nie je možné pridávať komentáre.